Doğru Yüzme Teknikleri

19 Ağustos 2011 Cuma 3 yorum
Günaydınlar herkese,
Dün tüm gün boyunca çeşitli sahillerde oturup halkımı gözlemledim ve farkettim ki üç tarafı deniz olan bir memlekette yaşıyor oluşumuz yüzme yeteneklerimiz üzerinde hiç de etkili olmamış.
O yüzden bu sabah görev bilinciyle hemen klavyeye sarıldım ve işte anlatıyorum. Önce en basitten başlayacağız daha sonra tekniklere geçeceğiz. Yazının sonuna ulaştığınızda yüzme stillerini öğrenmiş birer bilinçli yüzücü olacağınızı umuyor ve başlıyorum.
Önce yüzmek nedir buradan başlayalım.
Yüzmek, sevgili okurlar su içinde(altında) ve su üzerinde, çeşitli “sistematik” hareketler yaparak ilerlemeye ve hareket etmeye yarayan disiplinlerin bütünüdür. Ancak hemen daha burada, yani tanımın başında, memleketimde bu tanıma uyulmadığını belirtmek zorundayım. Demek istediğim su içinde yapılan “sistematiklikten” uzak hareketler yani “debeleniyor oluş”, yüzmek değildir. Yanlış anlamayın amacım kimseyi rencide etmek değil(aslında biraz öyle) yapmak istediğim yüzme konusuna yeterince hakim olmayanları aydınlatmak bilgilendirmek. Şimdi yüzmenin ne olduğunu ve ne olmadığını anladıysak tekniklere yani stillere geçebiliriz.
Profesyonel yüzme stiller aslen dörde ayrılır;
Serbest, kurbağalama, sırt üstü ve kelebek bunların yanına profesyonel olmayan iki stili daha eklemek yanlış olmaz bunlar köpekleme ve amele stili diye tabir ettiğimiz resmi olmayan tekniklerdir. Aslında tüm stillerin atası kurbağalamadır diğer tüm teknikler bundan türemiştir. Hızlıca resmi olmayan stillerle başlayalım;
Köpekleme: Bu stil, yüzme bilmeyen bir insan evladının ensesinden tutulup denize ya da havuza atılmasıyla doğmuş bir stildir. Adının köpekleme oluşu aslında memlekette her zaman yüzen başka hayvan göremediğimiz içindir, ancak bilinmelidir ki bir fil bir ayı ve hatta bir kedi de bu stilde yüzer. Hareket basittir, eller ve ayaklar küreğe benzer şekilde hızlı devinimler yaparak suyu arkaya doğru iter ve bu sayede vücut hareketi sağlanır. Bu stil genellikle 0-7 yaş grubu çocuklar ve 60-75 yaş arası babaanne ve annaannelerler tarafından tercih edilir. Görsel olarak diyebiliriz ki karizmanın son bulduğu noktadır. Mümkünse insan içinde asla uygulanmamalıdır.
Amele Stili ve Serbest Stil: Amele stili, serbest stilin hakkıyla uygulanamayışıyla doğmuş bir stildir dolayısıyla her iki stili birlikte anlatmak daha uygun olacaktır.
Serbest stille başlayalım; Kulaç diye tabir edilen kol hareketine dayalı bu sistem tüm teknikler içinde en hızlı olanıdır. Kollar tek tek ileri doğru hamle yapar ve suyu geriye çeker, bacaklarsa bu esnada düzenli çırpılmaktadır. Yüz suyun içindedir. Sistemin doğrusu kulaç atıldıktan sonra sağdan ya da soldan veya eğer yapılabiliyorsa her ikisinden sırayla nefes almaktır. İdeal nefes aralığı altı kulaç olmakla beraber dört ve on kulaç arası uygulamalar da doğru sayılmaktadır.
Amele stili ise kulaç diye tabir edilen kol hareketinin bir spor hamlesinden ziyade “harmandalı” diye tabir ettiğimiz geleneksel halk oyunumuza benzer bir şekilde kontrolsüz ve gevşek uygulanışıyla hayat bulmaktadır. Amele stilinde baş, boğulma korkusuyla suyun içine sokulmaz ve atılan her sözde kulaçla birlikte ters yöne doğru çevrilir. Yani her sağ kulaçta tam sola, her sol kulaçta tam sağa bakılarak hareket tamamlanır. Serbest stil, yukarıda dediğimiz gibi en hızlı teknik olduğu için süratle gidilmek istenilen anlarda kullanılmadır, amele stilinin ise kullanım alanı henüz bilimsel çevrelerce açıklığa kavuşturulmamıştır.
Sırt Üstü: Bu tekniğin hareketleri serbest stile benzer ancak adı üstünde sırt üstü uygulanır, Kollar tam düz şekilde ve dik bir şekilde kulak yanından arkaya doğru büyük bir güçle geriye atılarak, vücut ileriye doğru çekilir ayaklarsa düzenli şekilde çırpılarak kollara destek verir. Hız bakımından ortalama bir değere sahip olan bu teknik kanımca saçmadır, bir insan neden ileri giderken geriye bakmak istesin oldum olası anlamamışımdır ancak şöyle bir nokta var ki; bu stilde yüzme esnasında, arkada kalan ya da geride bir lokasyonda bulunan hatunlarla\adamlarla rahatlıkla kesişilebilmektedir.
Kurbağalama: Bu teknik aslında ilk yüzme tekniği olup enerji seviyesinin kontrollü kullanılması bakımından en iyi tekniktir. Hız, tekniğin uygulanışı sebebiyle yavaştır ancak keyifli bir yüzüş için yine en ideal tekniktir. Stilin uygulanışı iki aşamalıdır, önce kollar, önden başlayarak yanlara doğru suyu oval bir hareketle geriye doğru iter, bacaklarsa kol hareketinin sona ermesine yakın noktada kurbağaya benzer bir şekilde dıştan içe kapama hareketiyle vucüdu ileri iter. Dıştan bakıldığında suyun üstünde kayıyormuşcasına bir görüntü oluşur. Bu teknik her ne kadar optimum bir stil olsa da fazla yumuşak ve lakayıt oluşu yüzünden erkekler tarafından pek sevilmez ve kadınsı bulunulur. Bu konuda erkekler pek de haksız sayılmaz zira kurbağalama yüzerek kadın etkilemiş eril birey sayısı 2011 yaz sayımı itibariyle “sıfır”dır. Ancak teknik, kadınlar için kullanıma açıktır, kuğumsu bir görüntüyle su yüzeyinde yolalan kadın için erkeği etkilemek zor olmayacaktır.
Kelebek: Tüm teknikler içinde en zoru olan bu stil, iki konuda tam anlamıyla bir göstergedir.
Bu stilde hakkıyla yüzebilen kişilerin fiziksel güçlerinden ve tüm yüzme stilleri üzerindeki hakimiyetlerinden şüphe edilemez. Hareket iki kulacın aynı anda ileri atılarak vücudun ileri çekilmesiyle başlar ve bacakların birleşik şekilde yunus kuyruğuna benzer dalgalanma hareketiyle suya vurmasıyla tamamlanır. Güçlü omuz, kol, kanat, sırt, karın ve kalça kasları olmadan tekniği uygulamak hemen hemen imkansızdır. Ayrıca tekniği beceremeyen birini gülmeden izlemekte aynı şekilde imkansızdır. Kelebek yüzebilen vezir yüzemeyen rezil olur. Yani bu stilde iyi yüzülemiyorsa hiç denenmemesi en iyi seçim olacaktır. Kelebek stili sadece iki yerde kullanılır biri yarışlarda diğeri hatun tavlamak için, ancak hatun tavlama kısmı bizim memleketimize özeldir. Yurtdışı uygulamalarda bu kullanım alanı geçerli değildir.
Şimdi tüm stilleri öğrendiysek genel bir özet yapalım;
Bakınız yüzme eylemi genel olarak dört amaç için yapılır,
1-Hayatta kalmak için(boğulup kalmamak için)
2-Keyif yapmak için(denizde havuzda mutlu bir seyir için)
3- Spor yapmak için(sağlıklı ve fit olmak için)
4-Kur yapmak için. (eril dişil kişi tavlamak için)
Amaç keyif ve kur yapmaksa kadınlara önerim genellikle kurbağalama stilini tercih etmeleri yönünde, hem estetik hem daha az yorucu. Erkeklere önerimse genel olarak serbest stil olacaktır . Spor için yüzme kısmınaysa uzun uzadıya değinmek istemiyorum yeri geldiğinde hepsini yapmanız gerekecektir.
Son noktaya geldiğimizde, yukarıdakilerin şahsi önerilerim olduğunu ve isterseniz uygulamayabileceğinizi hatırlatmak isterim. Ancak bunların ötesinde uymanız gereken çok daha önemli bir nokta var;
Yüzme eylemini yaparken amacınız hayatta kalmak değilse lütfen, ama bakın çok rica ediyorum lütfen, köpekleme ve amele stillerini unutun, bırakın onları kedi, kurt, çakal, su aygırı gibi hayvanatlar yapsın, yok unutamıyorum diyorsanızda gidin evinizin küvetinde ya da leğende çimin. Bizim göz zevkimizi bozmayın.
Görüşmek üzere.

3 yorum:

 

©Copyright 2011 Taboo | TNB